Henkilöstön osaamisen kehittäminen avain menestykseen

Suupohjan Osuuspankin henkilöstöjohtaja Paula Nygård-Ojanperän mukaan yksi pankin menestykseen johtaneista syistä on myönteinen asenne henkilöstön kehittämiseen ja kouluttautumiseen. – Meillä on haluttu rohkaista ja mahdollistaa henkilöstön omaa kehittymistä. Pankkialalla tarvitaan monenlaista osaamista ja tälläkin hetkellä suoritetaan esimiestutkintojen lisäksi mm. finanssialan ja myynnin ammattitutkintoja työn ohessa, hän kertoo.

POP Pankki-ryhmä on perustettu vuonna 1997.  Asiakaspalvelusta huolehtivat 26 pankin 89 konttoria tai palvelupistettä eri puolilla Suomea.  Suupohjan Osuuspankki on näistä ryhmän pankeista suurin. Sen konttoreita on kahdeksalla paikkakunnalla Helsingistä Tornioon. Konttoreista viisi on Etelä-Pohjanmaalla. Asiakkaat ovat valinneet POP Pankin Suomen parhaaksi asiakaspalvelupankiksi vuosina 2011 - 2013.  Taloustutkimus Oy:n Asiakaspalvelupalautteissa on 2000 –luvulla saatu 11 kertaa parhaan asiakaspalveluyrityksen maininta.

Joustavaa koulutusyhteistyötä Sedu Aikuiskoulutuksen kanssa

Pohjanmaan alueen POP Pankeille räätälöitiin vuosi sitten johtamisen erikoisammattitutkintoon valmistava koulutus, jota kymmenkunta POPpilaista esimiestä Suupohjan, Lapuan ja Pohjanmaan Osuuspankeista  suorittaa oppisopimuksella yhteistyössä Sedu Aikuiskoulutuksen kanssa. – Kyseessä on parin vuoden prosessi, joka on nyt puolivälissä, Nygård-Ojanperä kertoo. -Osa teemapäivistä on  POP-pankkilaisten omia koulutuspäiviä  ja osa päivistä on Esimiesareenan tarjottimelta tarpeen mukaan valittuja, hän tarkentaa.

-Koulutuksen aikana osallistujat tekevät erilaisia oppimistehtäviä, jotka kehittävät heidän itsensä lisäksi myös organisaatiota ja sen toimintatapoja, Nygård-Ojanperä kiittelee.  - Systemaattisella kouluttamisella esimiehet saavat varmuutta ja uusia näkökulmia omaan työhönsä. Työnantajana haluamme taata henkilöstölle selkeän ja yhtenäisen esimiestyön, jonka taustalla on yhdessä luotu arvoperusta, hän kiteyttää.

Esimiestyön ja osaamisen kehittämisellä luodaan työhyvinvointia

- Meillä toteutettiin henkilöstölle viimeksi reilu vuosi sitten kattava työhyvinvointikysely, Nygård-Ojanperä kertoo. Oma osaaminen ja työn hallinnan tunne ovat työhyvinvoinnin kannalta tärkeitä osatekijöitä. – Meillä on matala organisaatiorakenne, jossa ollaan lähellä sekä asiakasta että henkilöstöä. Se mahdollistaa sen, että henkilöstö pystyy itse vaikuttamaan omaan työhön ja sen kehittämiseen, Nygård-Ojanperä kertoo. - Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että meillä on töissä tyytyväisiä ihmisiä ja se näkyy iloksemme myös asiakkaille.